Producenci
Co powiesz na 10% zniżki?
Zapisz się do naszego newslettera, a otrzymasz od nas specjalny kod rabatowy!
Submit
Możesz zrezygnować w każdej chwili. Szczegóły znajdziesz w naszej informacji prawnej.

Co daje czworakowanie- okiem terapeuty wczesnego wspomagania rozwoju 0
Co daje czworakowanie- okiem terapeuty wczesnego wspomagania rozwoju

Czy czworakowanie potocznie nazywane raczkowaniem jest w ogóle potrzebne?

I dlatego podczas wywiadu z rodzicami, właśnie między innymi pytam się o ten etap rozwoju dziecka. 

Co właściwie daje czworakowanie moim okiem, czyli terapeutki wczesnego wspomagania rozwoju?

-Zmiana perspektywy z leżenia na brzuchu dziecko przyjmuje pozycję wyższą, co zmienia możliwości percepcyjne

-Aktywizowanie obu półkul mózgu przez jednoczesne działanie prawej i lewej. Dzięki temu wzmacniają się połączenia nerwowe przebiegające przez spoidło wielkie, czyli pośrednika między dwoma półkulami. Im więcej dwustronnych doświadczeń tym, połączenia nerwowe „ mocniejsze”, a to wspomaga inne umiejętności wymagające tych samych funkcji. Chociażby pisanie, rysowanie, czytanie.

-przekraczanie linii środkowej ciała (lewa strona –ręka, noga, oko) potrafi wykonywać czynności po prawej stronie i na odwrót.

-wzmacnianie mięśni gałek ocznych, ćwiczenia widzenia bliży i dali, śledzenia przedmiotu w ruchu (potrzeba umiejętności chociażby podczas przepisywania z tablicy: tablica daleko, oczy muszą te informacje przenieść na kartkę, która jest blisko)

-wzmacnianie słyszenia obuusznego –podążanie za źródłem dźwięku przy jednoczesnym  ruchu i lokalizacja tego dźwięku- doskonalenie koordynacji słuchowo-ruchowej

-planowanie ruchu- praksja-podążanie za przedmiotem, określenie kierunku, tempa, utrzymanie równowagi

-rozwój umiejętności poznawczych/ intelektualnych-dziecko swobodnie może eksplorować otoczenie

-wzmocnienie mięśni posturalnych- potrzebnych do aktywnego siedzenia, przemieszczania się i innych funkcji ruchowych

-wzmacnianie symetrii ciała

-doskonalenie koordynacji wzrokowo- słuchowo ruchowej (podążam za przedmiotem, który słyszę i widzę)

-doskonalenie innych funkcji potrzebnych podczas nauki szkolnej i dalszego rozwoju (Czytanie, pisanie, granie w piłkę, wchodzenie po schodach, płynność ruchów)

 

Jak widać ruch naprzemienny, który odbywa się podczas czworakowania aktywizuje obie półkule mózgu w ten sposób, aby dostarczyć wystarczającej ilości doświadczeń potrzebnych później podczas nauki pisania czy czytania, choć ten etap nie występuje u każdego dziecka, to zapewnia prawidłowe przygotowanie do nauki szkolnej dlatego nie należy go lekceważyć. 

 

 

Kliknij, aby zobaczyć zabawki wspomagające czworakowanie

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl